نوشته شده توسط : آیسان

ریشه لغوی

کلمه دیزل نام یک مخترع آلمانی به نام دکتر رودلف دیزل است که در سال 1892 نوع خاصی از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به احترام این مخترع اینگونه موتورها را موتورهای دیزل می‌نامند.

دید کلی

موتورهای دیزل ، به انوع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند. در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند. قیمت دیزل ژنراتور ها نیز بستگی به نوع دیزل ها دارد.

همانگونه که می‌دانید برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می‌گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می‌شود که در نتیجه آن سوخت شعله‌ور می‌شود.

شمع گرمکن(Glow plug) :گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود .

ECM (مخفف electronic control module مدول کنترل الکترونیکی):  جعبه فلزی حاوی واحد پردازنده ی مرکزی (سی پی یو) یا کامپیوتری که اطلاعات را از کلید ها و حسگر ها (ورودیها) دریافت می کند و سپس مدار اولیه را باز و بسته می کند ؛ممکن است مدول مجزایی باشد یا یکی از کارکرد های مدول کنترل موتور یا سیستم انتقال توان باشد.

یکی از محبوب ترین مقاله سایت HowStuffWorks طرز کار موتور خودرو است ، که در مورد اساس اولیه موتور های احتراق داخلی توضیح می دهد و در مورد سیکل چهار زمانه بحث می کند و در موتور تمام سیستم های کمکی که به موتور کمک می کنند تا کار انجام دهد صحبت می کند. برای یک مدت طولانی بعد از انتشار این مقاله ، یکی از سوالهای بسیار متداولی که می پرسند این است: که چه تفاوتی بین موتور های بنزینی و دیزلی وجود دارد ؟

ردلف دیزل ایده موتور های دیزل را توسعه داد و در سال 1892 حق ثبت اختراع آلمان را بدست آورد . هدف او بوجود آوردن موتوری با بازده بالا بوده است . موتور های بنزینی در سال 1876 اختراع شد ، که خصوصاً در آن موقع بازده بالایی نداشتند  .

همه وظایف در موتور های جدید توسط ارتباط ECM با مجموعه از سنسور های پیچیده ای که هر چیزی را از دور موتور تا دمای روغن و مایع خنک کننده را اندازه گیری می کنند ، حتی وضعیت موتور(i.e. T.D.C.)  کنترل می شود . امروزه گرمکن ها به ندرت در موتور های بزرگ استفاده می شود . ECM دمای هوای محفظه را حس می کند و تایمینگ موتور را در هوای سرد ریتارد می کند ، بنابراین انژکتور سوخت را دیرتر تزریق می کند. هوا در داخل سیلندر بیشتر متراکم می شود در نتیجه گرمای زیاد ایجاد شده، که به روشن شدن موتور کمک می کند .

موتور های کوچک و موتورهای که کنترل کامپیوتری پیشرفته ندارند از گرمکن برای حل این مشکل(روشن شدن در هوای سرد) استفاده می کنند .  

نمونه از موتور دیزل شش سیلندر آتگو

البته تنها تفاوت بین موتور های دیزلی و موتور های بنزینی دلایل مکانیکی نیست ،بلکه از لحاظ سوخت مصرفی شان نیز دارای تفاوت هستند .

سوخت دیزل

 اگر شما سوخت دیزل (گازوئیل) با بنزین مقایسه کنید ، شما می دانید که آنها متفاوت هستند . آنها مطمئناً بوی متفاوتی دارند . سوخت دیزل (گازوئیل) سنگین تر و روغنی تر است . گازوئیل نسبت به بنزین دیرتر تبخیر می شود، در واقع نقطه جوش آن نسبت به آب بالاتر است. معمولاً وقتی صحبت از سوخت دیزل می شود تمام توجهات معطوف به گازوئیل می شود . 

یک نمونه از سوخت دیزل

 

 



:: بازدید از این مطلب : 69
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آیسان

داشتن ژنراتوری که تمام نیازهای تولید برق را تامین کند، یکی از مهمترین ابعاد تصمیم‌گیری درباره خرید ژنراتور به شمار می‌آید. تفاوتی ندارد که هدف مدنظر قدرت اصلی باشد یا قدرت آماده به کار، اگر ژنراتور استامفورد جدید الزامات و شرایط مشخص شده را رعایت نکند آنگاه هیچ فایده‌ای برای کسی نخواهد داشت. چرا که تنها فشار زیادی بر یونیت وارد کرده و حتی برخی دستگاه‌های متصل به آن نیز خسارت می‌بینند. تعیین اندازه ژنراتور مورد نیاز اغلب بسیار دشوار است و عوامل و ملاحظات متعددی در این انتخاب دخیل هستند.

انتخاب از میان ژنراتورهای راه انداز موتور یا آماده به کار، جوشکار، KVA ، KW ، سه فاز و تک فاز کمی سخت و فرسایشی است. مقاله حاضر جهت پرهیز از سردرگمی ناشی از انتخاب میان این گزینه ها، می‌کوشد تا ایده بهتری از نحوه کارکرد فرآیند کالیبراسیون و نکات کلیدی آن به شما بدهد. هرچند که این مقاله به هیچ وجه جایگزینی برای متخصص برق (برق کار) تجربی نبوده که همواره گزینه مشورت پیش از خرید است، اما با این حال اطلاعات کافی درباره موارد اصلی و کلیدی موردنیاز برای تعیین اندازه ژنراتور را در اختیار می‌گذارد.ابعاد ژنراتور: چقدر توان؟

بسیاری بر این باورند که ابعاد و اندازه ژنراتور بی‌اهمیت است و میتوان از ژنراتورهای کوچک برای انرژی الکتریکی آماده به کار استفاده نمود. چرا که دایما مشغول به کار نیستند. این مسأله فراتر از خیالات بوده و حتی می‌تواند تعیین‌کننده باشد. متأسفانه، کوچکتر از حد نیاز در نظر گرفتن ژنراتور، یکی از رایج‌ترین اشتباهات از طرف خریداران است. این کار نه تنها باعث وقوع ریسک آسیب دیدن ژنراتور می‌شود، بلکه می‌تواند باعث آسیب‌دیدگی سایر وسایل متصل به آن شود. شرایط پرخطری را ایجاد کند، و حتی بهره‌وری کلی واحد و یا تجارت مرتبط با آن را محدود نماید. نکته کلیدی که در اینجا باید به خاطر سپرد این است که هرچه بیشتر، همیشه بهتر از کمتر است.

سرویس آموزش و ازمون برق نیوز: ژنراتور‌ها همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است. ساخت اولین نمونه ژنراتور (سنکرون) به انتهای قرن ۱۹ برمی گردد. مهمترین پیشرفت انجام شده در آن سال‌ها احداث اولین خط بلند انتقال سه فاز از لافن به فرانکفورت آلمان بود.

در کانون این تحول، یک هیدروژنراتور سه فاز ۲۱۰ کیلو وات قرار گرفته بود. عیلرغم مشکلات موجود در جهت افزایش ظرفیت و سطح ولتاژ ژنراتورها، در طول سالهای بعد تلاشهای گسترده‌ای برای نیل به این هدف صورت گرفت. مهمترین محدودیت‌ها در جهت افزایش و سطح ولتاژ ژنراتور‌ها، ضعف عملکرد سیستمهای عایقی و نیز روشهای خنک سازی بود.

همچنین امروزه تکنولوژی ژنراتورهای ابررسانا بسیار مورد توجه است، انتظار می‌رود با گسترش این تکنولوژی در ژنراتورهای آینده، ظرفیتهای بالاتر در حجم کمتر قابل دسترسی باشند. ژنراتورها:ماشین هایی هستند که انرژی مکانیکی را از محرک اصلی به یک توان الکتریکی در ولتاژ و فرکانس خاصی تبدیل می‌نماید.

کلمه سنکرون به این حقیقت اشاره دارد که فرکانس الکتریک این ماشین با سرعت گردش مکانیکی شفت قفل شده است، ژنراتورسنکرون برای تولید بخش اعظم توان الکتریکی در سرتاسر جهان به کار می‌رود.

دو اصل فیزیکی مرتبط با عملکرد ژنراتور‌ها وجود دارد. اولین اصل فیزیکی اصل القائی الکترومغناطیسی کشف شده توسط مایکل فاراده دانشمند بریتانیایی است. اگر یک هادی در یک میدان مغناطیسی حرکت کند یا اگر طول یا حلقه‌ی القائی ساکنی جهت تغییر استفاده شود. یک جریان ایجاد میشود یا القاء می‌شود. اگر یک جریان از میان یک کنتاکتور که در میدان مغناطیسی قرار گرفته، عبور کند میدان، نیروی مکانیکی بر آن وارد می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 67
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 21 بهمن 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : آیسان

برق پمپ وصل است ولی خروجی آب ندارد علت این مشکل چیست؟

یکی از دلایلی که پمپ کفکش در عین روشن بودن خروجی آب ندارد جدا شدن لوله تخلیه آب از خروجی پمپ می باشد. گاها پیش می آید بست و یا اتصال لوله به دلیل تکان خوردن و یا شکستگی از جای خود جدا شده و در نتیجه خروجی پمپ به داخل چاه بر می گردد.

برای اطمینان از این مشکل باید ابتدا برق اصلی پمپ را قطع نموده سپس پمپ کفکش را از چاه خارج کرده و اتصالات آن را کنترل نماییم. دلیل شایع دیگر، سوختگی سیم پیچ الکترو پمپ شناور و کفکش می باشد. دلیل سوختن سیم پیچ الکترو پمپ کفکش نداشتن سیستم حفاظتی مناسب و یا مشکلاتی مانند بار اضافه و بیش از حد، به دلیل کشیدن سیال غلیظ و یا استفاده از کفکش در ارتفاع غیر مجاز، و همچنین استفاده در ارتفاع کمتر از حد مجاز، که ارتفاع مجاز استفاده از کفکش از سمت شرکت سازنده بر روی پلاک درج شده، منجر به بالا رفتن آمپر مصرفی پمپ گشته که باعث گرم شدن سیم پیچ می شود از عوامل سوختن سیم پیچ اصلی می باشد.

یکی دیگر از دلایل سوختن سیم پیچ ورود آب به داخل محوطه الکترو موتور به دلیل از بین رفتن آب بند های سیل مکانیکی پمپ می باشد.

گیر کردن یا خرابی بلبرینگ باعث گیر پاژ کردن روتور الکترو موتور کفکش می گردد. گیر کردن روتور کفکش باعث بالا رفتن آمپر مجاز کفکش می گردد و در صورت نداشتن سیستم حفاظتی بر روی کفکش باعث سوخته شدن کفکش می گردد.

پمپ روشن است ولی بیش از حد نرمال آمپر می کشدعلت این مشکل چیست؟

یکی دلایل اینکه پمپ روشن می شود ولی بیش از حد نرمال آمپر می کشد سفت بودن بیش از حد شافت پروانه کفکش می باشد دلیل دیگر عکس بودن جهت چرخش الکترو موتور کف کش می باشد.

استفاده نا مناسب از کفکش جهت انتقال سیال می تواند از دیگر عوامل آمپر کشیدن بیش حد کفکش باشد. گیر کردن پروانه بر اثر وجود ذرات و املاح موجود در آب نیز از دیگر عوامل آمپر کشیدن بیش از حد نرمال کفکش می گردد.

معیوب بودن الکترو موتور کفکش و همچنین خروج روغن داخل سیم پیچ کفکش باعث بالا رفتن حرارت داخل سیم پیچ کفکش می گردد ای حرارت باعث آمپر کشیدن بیش از حد نرمال کفکش می گردد که در نهایت در صورت نبودن سیستم محافظتی منجر به سوختن کفکش می گردد.در زمان روشن کردن پمپ فیوز پمپ می پرد علت این مشکل چیست؟

یکی از دلایل این مشکل ایجاد اتصال کوتاه بین سیم پیچ استاتور و بدنه پمپ می باشد. این اتصال باعث قطع شدن فیوز پمپ میگردد. جهت رفع این مشکل باید برق اصلی پمپ قطع شده و سپس از محل قرار گیری خود خارج شده و به تعمیرگاه ارسال گردد. دلیل دیگر گیر پاژ کردن پروانه پمپ می باشد. زمانی که پروانه پمپ گیر پاژ کند باعث آمپر کشیدن پمپ می گردد و این آمپر کشیدن باعث می گردد که فیوز پمپ قطع کند. برای رفع این مشکل ابتدا برق اصلی پمپ را قطع کرده سپس پمپ را از محل قرار گیری خارج می کنیم. پس از خارج کردن پمپ اقدام به تمیز کردن محفظه ورودی سیال و همچنین پروانه انتقال سیال می کنیم. برای اینکه اطمینان حاصل کنیم که پمپ از حالت گیر پاژ خارج شده است قیل از اینکه پمپ را در محل خود قرار دهیم پمپ را به مدت چند ثانیه روشن می کنم تا از گیرپاژ نبودن پمپ اطمینان حاصل شود.مزایای الکتریکی راه اندازی و توقف نرم اینورتر پمپ شناور:

مزایای راه اندازی و توقف نرم پمپ شناور بی‌شمار است اما مواردی که حاصل پروژه های عملی و تجارب تیم الکترومارکت است را می توان به صورت زیر بیان نمود:

راه انداز نرم به نسبت حالت های مثلث مستقیم (DOL) و یا حالت ستاره مثلت، عملکرد موثرتری داشته و منجر به کاهش بیشتری در جریان راه اندازی میگردد.



:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 بهمن 1399 | نظرات ()